Analysis of Instagram Media Account @Sapawargasby Surabaya City Government About Covid-19 Information
Analisis Akun Media Instagram @Sapawargasby Pemerintah Kota Surabaya Tentang Informasi Covid-19
Abstract
The Surabaya city government through the Department of Communication and Information Technology currently uses Instagram social media with the name @sapawargasby as a medium for publishing information, especially regarding Covid-19 during this Pandemic. The type and basis of this research is descriptive qualitative. The results of the study show that the seven characteristics of @sapawargasby are able to describe and define Surabaya itself, the available features are also used properly for means of publication and providing information. The @sapawarga account has fulfilled all the points of media wealth and government communication principles, so this account deserves to be one of the latest sources of information for Surabaya residents.
References
Adhitiya, R.Y dan Gilang G, A, “Implementasi Government Public Relations Digital Untuk Membangun Komunikasi Dua Arah (Studi Kasus Program Sapawarga Pemerintah Kota Surabaya)”. eJournal UNESA. Vol.01 No.02, 2019. [Online]. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id [Diakses pada 3 Januari 2021]
Ali, Ma’ruf, “Analisa Pengguna Instagram Sebagai Media Informasi Kabupaten Nganjuk (Studi Deskriptif Kualitatif pada Founder dan Followers @nganjukkotabayu)”. Skripsi Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta. 2017. [Online] https://digilib.uin-suka.ac.id [Diakses pada 19 Desember 2020]
Ariesta, M.V. “Konten Visual Instagram Sebagai Media Diseminasi Publik Tentang Covid-19”. Senada. Vol.4, 2021. [Online] https://eprosiding.idbbali.ac.id [Diakses Faisal, I. A dan Rohmiyati, Y, “Analisis Pemanfaatan Media Instagram Sebagai Promosi Perpustakaan Provinsi Jawa Tengah”. Jurnal Ilmu Perpustakaan. Vol.6 No.4, 2019. [Online]. https://ejournal3.undip.ac.id [Diakses pada 5 Januari 2021]
Juanda, H. “Media Sosial Sebagai Penyebarluasan Informasi Pemerintah Aceh”. Jurnal Peurawi. Vol.1 No.1, 2017. [Online]. https://jurnal.ar-raniry.ac.id [Diakses pada 10 Januari 2021]
Lianjani, A, Strategi Komunikasi Pemerintah Kota Tangerang Selatan Dalam Mensosialisasikan Program Smart City. Jakarta : Fak. Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi, 2018.
Maharani, Verisa. “Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Media Komunikasi Dan Informasi Pemerintah Kota Semarang”. e-proceding of management. Vol.7 No.2, 2020. [Online]. https://repository.telkomuniversity.ac.id [Diakses pada 15 Januari 2021]
Margaretha dan Sunarya, D. M, “Instagram Sebagai Media Sosialisasi 9 Program Unggulan Pemerintah (Studi Kasus Pada Bagian Hubungan Masyarakat Kementrian Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah Republik Indonesia Pada Instagram@ Kemenkopukm)”. Journal Budiluhur. Vol.8 No.2, 2017. [Online]. https://journal.budiluhur.ac.id [Diakses pada 20 Januari 2021]
Nugraheni, Y. N, “Sosial Media Habit Remaja Surabaya Komunikatif”. Journal Budiluhur. Vol.6 No.1, 2019. [Online]. https://journal.budiluhur.ac.id [Diakses pada 23 Januari 2021]
Pan, F, dkk, “Time course of lung changes on chest CT during recovery from 2019 novel coronavirus (COVID-19)”, 2020 [Online]. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov [Diakses pada 28 Januari 2021]
Setiadi, “Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi”. Cakrawala Jurnal Humaniora. Vol.16 No.2, 2016. 2020 [Online]. https://ejournal.bsi.ac.id [Diakses pada 2 Februari 2021]
Wiratmo, dkk, “Website Pemerintah Daerah Sebagai Sarana Onlain Publik Relations”. Jurnal ASPIKOM. Vol.3 No.2, 2017. https://jurnalaspikom.org [Diakses pada 2 Februari 2021]
Copyright (c) 2021 Habibur Rohman, Nur Maghfirah Aesthetika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.