Environmental Gaps in Commercial Advertising Policies in Sidoarjo Regency


Kesenjangan Lingkungan dalam Kebijakan Periklanan Komersial di Kabupaten Sidoarjo


  • (1)  Muhammad Wildan Alif             Program Studi Ilmu Hukum, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2) * Rifqi Ridlo Phahlevy            Program Studi Ilmu Hukum, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

General background of this study examines the role of commercial advertising in marketing, particularly in Sidoarjo Regency. The specific background focuses on whether licensing policies for advertisements account for environmental sustainability. The knowledge gap is the lack of clear distinction between commercial and non-commercial advertisement regulations and their environmental impact. The aims are to analyze Sidoarjo’s advertising licensing procedures, including rules on placement and environmental considerations. The results indicate that while policies exist, unauthorized advertisements still cause environmental harm. The novelty is the focus on integrating environmental aspects into advertising policy. The implications suggest stricter enforcement to protect the environment.

Highlights:

  • Advertising licensing in Sidoarjo lacks clear distinction between commercial and non-commercial types.
  • Unauthorized advertisements contribute to environmental degradation, especially in public spaces.
  • Stronger enforcement and clearer guidelines can improve both regulatory compliance and environmental sustainability.

Keywords: Advertising, Policy, Licensing, Environmental Sustainability

References

R. Santoso, M. S. Erstiawan, and A. Y. Kusworo, “Inovasi Produk, Kreativitas Iklan dan Brand Trust Mendorong Keputusan Pembelian,” Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, vol. 5, no. 2, pp. 133–145, Oct. 2020, doi: 10.29407/nusamba.v5i2.14369.

A. Hanum, “Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran Media Cetak,” Madani Jurnal Ilmiah Multidisiplin, vol. 1, no. 7, Art. no. 7, Aug. 2023, doi: 10.5281/zenodo.8267642.

Z. Nahruddin, “Isu-Isu Strategis Permasalahan Lingkungan Hidup,” INA-Rxiv Open Science Framework, 2018, [Online]. Available: https://scholar.archive.org/work/ybcnzqbibjcoxldnib5upfinea/access/wayback/https://files.osf.io/v1/resources/gj3nm/providers/osfstorage/5c07d7069de619001a1bc54c?action=download&version=1&direct.

H. M. I. E. Hakim, “Pemantapan Dimensi Etika dan Asas sebagai Penguatan Sistem Hukum Lingkungan di Indonesia,” Audito Comparative Law Journal, vol. 2, no. 3, Sep. 2021, doi: 10.22219/aclj.v2i3.18041.

I. P. A. Suryantara, “Budaya Pemasangan Iklan, Brosur, Alat Peraga, dan Sejenisnya pada Pohon Perindang Jalan di Kota Singaraja,” Media Komunikasi FPIPS, vol. 15, no. 1, pp. 11–15, 2016.

P. Saniscara, “Media Luar Ruang serta Dampaknya terhadap Kualitas dan Lingkungan Hidup Masyarakat,” Jurnal Dimensi Desain Komunikasi Visual Seni Rupa dan Desain, vol. 7, no. 2, pp. 163–174, Oct. 2022, doi: 10.25105/jdd.v7i2.15168.

S. T. Paparang and R. L. Sinaulan, “Telaah Lingkungan Hidup, Pembangunan Berkelanjutan dan Pencemaran,” Aksara Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, vol. 8, no. 3, Sep. 2022, doi: 10.37905/aksara.8.3.1681-1694.2022.

M. Priyanta, “Optimalisasi Fungsi dan Kedudukan Kajian Lingkungan Hidup Strategis dalam Penyusunan dan Evaluasi Rencana Tata Ruang dalam Sistem Hukum Lingkungan Indonesia Menuju Pembangunan Berkelanjutan,” Jurnal IUS Kajian Hukum dan Keadilan, vol. 6, no. 3, Dec. 2018, doi: 10.29303/ius.v6i3.565.

A. Y. Pawestri, “Cita Hukum dan Demokrasi dalam Sistem Penegakan Hukum Lingkungan Indonesia,” Fairness and Justice Journal Ilmu Hukum, vol. 17, no. 2, Nov. 2019, doi: 10.32528/faj.v17i2.2796.

M. Iyansyah, S. Sari, S. Shaddiq, and H. Zainul, “Literasi Manajemen Komunikasi Pemasaran dalam Melaksanakan Etika dan Standar Periklanan,” vol. 1, pp. 1073–1091, Sep. 2021.

R. W. Samodra and K. Wardiono, “Pelaku Usaha Periklanan dan Konsumen: Studi tentang Perlindungan Hukum terhadap Iklan,” S1 Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2021. [Online]. Available: https://eprints.ums.ac.id/91671/.

“Pengawasan terhadap Penyelenggara Reklame Billboard Tanpa Izin di Kabupaten Pasuruan,” Novum: Jurnal Hukum, Accessed Jul. 13, 2024. [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/novum/article/view/34191.

A. Prasetya, “Efektivitas Komunikasi Pemasaran Iklan di Produk Cetak dan Produk Online Lembaga Pers Mahasiswa Dinamika UIN Sumut,” Komunika, vol. 17, no. 2, Sep. 2021, doi: 10.32734/komunika.v17i2.7573.

W. Siregar and D. M. Suri, “Analisis Pelaksanaan Kebijakan Penataan Pemasangan Reklame Luar Ruangan di Kota Pekanbaru,” Publika Jurnal Ilmu Administrasi Publik, vol. 4, no. 1, pp. 176–190, Apr. 2018, doi: 10.25299/jiap.2018.vol4(1).3591.

A. H. N. Sugeng and R. W. Sekarsari, “Evaluasi Kebijakan Pemasangan Banner dan Papan Reklame Ilegal yang Mempengaruhi Keindahan Kota Malang,” Jurnal Inovasi Ilmu Sosial dan Politik, vol. 1, no. 1, Apr. 2019, doi: 10.33474/jisop.v1i1.2685.

R. Novita, “Ketersediaan Ruang Terbuka Hijau Berbasis Pelestarian Lingkungan di Kabupaten Sidoarjo,” Madani Jurnal Politik dan Sosial Kemasyarakatan, vol. 10, no. 2, Aug. 2018, doi: 10.52166/madani.v10i2.959.

L. Viasari and P. J. Osly, “Analisis Garis Sempadan Bangunan (Studi Kasus Jalan Raya Pajajaran Kota Bogor),” Jurnal Infrastruktur, vol. 3, no. 2, pp. 71–80, Oct. 2017, doi: 10.35814/infrastruktur.v3i2.707.

D. I. Nuriana, “Kinerja Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Sidoarjo (DPMPTSP) dalam Memberikan Pelayanan Izin Mendirikan Bangunan (IMB) di Era Digital,” S1 Thesis, Universitas Airlangga, 2018. [Online]. Available: http://lib.unair.ac.id.

P. T. Pasapan, “Hak Asasi Manusia dan Perlindungan Lingkungan Hidup,” Paulus Law Journal, vol. 1, no. 2, 2020.

A. Binawan and M. G. S. Soetopo, “Implementasi Hak atas Lingkungan Hidup yang Bersih, Sehat, dan Berkelanjutan dalam Konteks Hukum Indonesia,” Jurnal Hukum Lingkungan Indonesia, vol. 9, no. 1, pp. 121–156, 2022, doi: 10.38011/jhli.v9i1.499.

N. C. Rangga and E. Rosnawati, “Penegakan Hukum Pidana pada Kasus Pembakaran Hutan Tanpa Izin yang Sah,” Journal of Contemporary Law Studies, vol. 2, no. 2, pp. 267–275, Jul. 2024, doi: 10.47134/lawstudies.v2i2.2914.

S. Sriyanti, “Pengendalian dan Pengelolaan Lingkungan Hidup,” Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, vol. 1, no. 2, Apr. 2023, doi: 10.55606/jubpi.v1i2.1327.

“Hukum Lingkungan dari Perspektif Hukum Kegiatan Bisnis,” Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora dan Politik, Accessed Jul. 13, 2024. [Online]. Available: https://dinastirev.org/JIHHP/article/view/633.

W. Al-Akbar and R. R. Phahlevy, “Dialektika Kesejahteraan Sosial dalam Perizinan Warung Kopi di Indonesia,” Indonesian Journal of Law and Justice, vol. 2, no. 1, pp. 22–22, Jul. 2024, doi: 10.47134/ijlj.v2i1.2996.

E. Khairina, E. P. Purnomo, and A. D. Malawani, “Sustainable Development Goals: Kebijakan Berwawasan Lingkungan Guna Menjaga Ketahanan Lingkungan di Kabupaten Bantul Daerah Istimewa Yogyakarta,” Jurnal Ketahanan Nasional, vol. 26, no. 2, Aug. 2020, doi: 10.22146/jkn.52969.

J. Abidin, E. A. Hasibuan, and Alwendi, “Pentingnya Kesadaran untuk Peduli Menjaga dan Melestarikan Lingkungan,” Jurnal Nauli, vol. 1, no. 3, Jun. 2022, doi: 10.1234/jurnal.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2024-01-26
 
How to Cite
Alif , M. W., & Phahlevy, R. R. (2024). Environmental Gaps in Commercial Advertising Policies in Sidoarjo Regency. Indonesian Journal of Public Policy Review, 25(1), 10.21070/ijppr.v25i1.1416. https://doi.org/10.21070/ijppr.v25i1.1416
Section
Regulatory Policy