Vol 21 (2023): January
Public Policy

Relative Advantage of Mobile Medical Care (MMC) Aplication Services at Hospital
Keunggulan Relatif Pelayanan aplikasi Mobile Medical Care (MMC) di Rumah Sakit


Robiatul Febriyani
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
Ilmi Usrotin Choiriyah
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published November 15, 2022
Keywords
  • Mobile Medical Care (MMC),
  • Health,
  • E-Government,
  • Innovation
How to Cite
Febriyani, R., & Choiriyah, I. U. (2022). Relative Advantage of Mobile Medical Care (MMC) Aplication Services at Hospital. Indonesian Journal of Public Policy Review, 21, 10.21070/ijppr.v21i0.1290. https://doi.org/10.21070/ijppr.v21i0.1290

Abstract

The purpose of this study is to determine, describe and analyze the relative advantages of Mobile Medical Care (MMC) services. Qualitative descriptive research method through interviews, observation and documentation. Determination of informants was carried out by purposive sampling method which involved the Head of Medical Records, IT officers, KAURBIN and users of Mobile Medical Care (MMC) application services. Data analysis techniques using Miles and Hubberman through data collection, data reduction, data presentation, drawing conclusions. The results of this study indicate that the service of this relative advantage is indicated by the speed of response to each incoming registration.

References

  1. Afdoli, A. A., & Malau, H. (2019). Efektivitas Pelayanan Pendaftaran Online Rawat Jalan di RSUP M Djamil Kota Padang. Journal of Multidisciplinary Research and Development, 1(1), 1– 24.
  2. Anggraini, R. A., Kholifah, D. N., & Wati, F. F. (2021). Faktor Pengaruh Niat Pengguna dalam Menggunakan Aplikasi Pendaftaran Pasien Online pada RSUD Banyumas. Jurnal Kajian Ilmiah, 21(3), 365–376.
  3. Asmara, A. Y., & Rahayu, A. Y. S. (2019). Inovasi Pelayanan Kesehatan Gancang Aron Di Kabupaten Banyuwangi Dalam Perspektif Matrik Inovasi Sektor Publik. JPSI (Journal of Public Sector Innovations), 3(2), 57-67.
  4. Ananda, B. R., Putera, R. E., & Ariany, R. (2020). Inovasi Pelayanan Kesehatan Di Rumah Sakit Umum Daerah Kota Pariaman. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi), 8(2), 167-179.
  5. Jati, S. P., & Budiyanti, R. T. (2019). Analisis Penggunaan Aplikasi Pendaftaran Online “Rspwc Mobile” dalam Perspektif Kompleksitas pada Pasien BPJS Rawat Jalan di Rumah Sakit Pantiwilasa Citarum Semarang. Journal Kesehatan Masyarakat,7(4), 317–322. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jkm/article/download/24488/22106+&cd=1&hl=id&ct=clnk&gl=id
  6. Mindarti, L. I., & Juniar, A. P. A. (2018). Inovasi Layanan Kesehatan Berbasis E-Government (Studi pada Puskesmas Kecamatan Kepanjen Kabupaten Malang). JPSI (Journal of Public Sector Innovations), 3(1), 19-27.
  7. Purwati, N., & Daroini, A. (2020). Regristasi Online dan Elektronik Sebagai Upaya Peningkatan Pelayanan Pasien Rawat Jalan di Rsud Ngudi Waluyo Wlingi Kabupaten Blitar. REVITALISASI: Jurnal Ilmu Manajemen, 9(4), 188–192. https://doi.org/10.31793/1680- 1466.2020.25-4.291
  8. Prabowo, S. A., Rizky, M., & Mashuri, M. A. (2020). Implementasi E-Health Sebagai Alternatif Antrian Online di Puskesmas Kalirungkut Kota Surabaya. Jurnal Syntax Transformation, 1(2), 66-73.
  9. Pranita, I. D. (2019). Inovasi Pelayanan Publik Bidang Kesehatan Studi Pada Program Contra War (Contraceptive For Woman At Risk) Di Kabupaten Malang (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).
  10. Purwati, N., & Daroini, A. (2020). Regristasi Online dan Elektronik Sebagai Upaya Peningkatan Pelayanan Pasien Rawat Jalan di Rsud Ngudi Waluyo Wlingi Kabupaten Blitar. REVITALISASI: Jurnal Ilmu Manajemen, 9(4), 188–192. https://doi.org/10.31793/1680-1466.2020.25-4.291
  11. Rochmawati, C. (2021). Inovasi Pelayanan Administrasi Kependudukan Melalui Program Kenduren Mas (Kendaraan Urun Rembuk Masyarakat) Kabupaten Pasuruan. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
  12. Wahyuni, Fitri. (2019). Inovasi Pelayanan Jaminan Kesehatan Berbasis Teknologi Melalui Mobile JKN di BPJS Kesehatan Kantor Cabang Bandar Lampung. Jurnal Analisis Sosial Politik, 3(2), 4-4.
  13. Yusuf, Q. B. A., Fansilia, S., & Sari, I. (2021). Perancangan Sistem Informasi Pendaftaran Pasien Berbasis Web pada Rumah Sakit Permata Kuningan. Jurnal AKRAB JUARA, Volume 3(4), 45–54.
  14. Zubaidah, S. (2021). Inovasi Pelayanan Pengaduan Tindak Kriminalitas Melalui Aplikasi Pas Mantap (Studi Kasus di Polres Kabupaten Pasuruan). Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
  15. Undang – Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik